SBR Bank

Mięsny Zakątek

openmed2015b

Silnik wentylatora nagrzewnicy - funkcja, urządzenie, jak działa

BS w Wysokiem Mazowieckiem

ARTYKUŁ REKLAMOWY PARTNERA PORTALU

Wentylator nagrzewnicy samochodowej to ważne akcesorium, które wspomaga działanie wielu systemów pokładowych pojazdu i zapewnia komfort osobom przebywającym w kabinie podczas jazdy. Sprzęt ten rzadko wymaga naprawy lub wymiany, ale brak wiedzy na temat działania silników nagrzewnicy może spowodować nieprawidłowe działanie urządzenia.

Silnik wentylatora nagrzewnicy

Wentylator nagrzewnicy samochodowej to ważne akcesorium, które utrzymuje sprawne działanie wielu systemów pokładowych pojazdu i zapewnia komfort w kabinie podczas jazdy. Urządzenia klimatyzacyjne i grzewcze są wysoce niezawodne i rzadko wymagają naprawy lub wymiany.

Jednak brak wiedzy na temat budowy i działania silnika nagrzewnicy może być przyczyną nieprawidłowego działania i przedwczesnej awarii urządzenia.

Silnik wentylatora nagrzewnicy - przeznaczenie i rola

Najważniejszymi funkcjami urządzenia są: ogrzewanie przedziału pasażerskiego w zimie w celu zapewnienia komfortu kierowcy i pasażerom poprzez wytworzenie przepływu ciepłych mas powietrza, wytworzenie skoncentrowanego strumienia powietrza do chłodzenia przez parownik w samochodach wyposażonych w klimatyzację, dostarczenie nieogrzanego powietrza w ciepłej porze roku do przewietrzania, regulacja prędkości obrotowej wentylatora w celu dopasowania intensywności działania klimatyzacji i nagrzewnicy.

Jak działa wentylator nagrzewnicy

Silniki wentylatorów nagrzewnicy pojazdu mają bardzo uproszczoną konstrukcję i pracują z wykorzystaniem prądu stałego. Jednostki te są klasyfikowane jako odśrodkowe lub osiowe.

Odśrodkowa

Pierwszy typ to "koło" z szeregiem poziomo ułożonych łopatek, którego działanie polega na generowaniu przepływu powietrza od osi głównej do obwodu poprzez wirnik. W nowoczesnych samochodach mogą one występować w następującym układzie: oddzielnie zamontowany wirnik i silnik; silnik umieszczony wewnątrz wirnika na zasadzie pełnej lub częściowej. Pierwszy typ ma znaczenie głównie w przypadku pojazdów ciężarowych, ponieważ takie połączenie zapobiega przedostawaniu się powietrza do wykładziny silnika.

Typ osi

Ten typ jest obecnie praktycznie rzadko spotykany, stosowany był głównie na przestarzałych modyfikacjach pojazdów z montażu krajowego. Urządzenia te są zbliżone konstrukcyjnie do konwencjonalnych wentylatorów stosowanych w gospodarstwach domowych. Cechuje je zwiększona skuteczność w usuwaniu ciepłych mas powietrza z obudowy silnika oraz mniejsze rozmiary, co znacznie ułatwia montaż akcesorium.

Ile zużywa

W większości samochodów osobowych pomiar poboru prądu wentylatora nagrzewnicy wskazuje wartość 20A przy sprawdzaniu odczytów na przewodzie zasilającym wychodzącym z akumulatora. Jeżeli podłączona jest samodzielna grzałka (zwana w potocznym języku "suszarką"), a silnik pracuje na maksymalnych obrotach, to omawiany parametr może wynosić około 120A, z czego 100A będzie pobierane przez grzałkę pomocniczą.

Pod względem poboru prądu wentylator nagrzewnicy samochodowej jest jednym z największych w pojeździe - więcej pobiera tylko przy ogrzewaniu szyby przedniej i tylnej (ok. 85 A), a także przy włączeniu reflektorów halogenowych (40 A). Kierowcom wszystkich kwalifikacji radzi się, aby mieli to na uwadze przy stwierdzeniu nienormalnie szybkiego zużycia paliwa - może to być bezpośrednio związane z dużym obciążeniem alternatora podczas pracy silnika chłodnicy.

Właściciel pojazdu może próbować rozwiązać każdą usterkę na własną rękę, jednak w szczególnie skomplikowanych przypadkach zaleca się zgłoszenie do specjalistycznego serwisu. Pozwoli to uzyskać wysoko wykwalifikowaną pomoc profesjonalnych mechaników samochodowych i wykluczyć nieracjonalne wydatki finansowe na nowy silnik.

Informacje o wentylatorach zaczerpnięte z autoczescionline24.pl

Informacje o pracy wentylatora zaczerpnięte z serwisu trojmiejskamotoryzacja.pl

© 2024 Wysokomazowiecki24. Projekt i wdrożenie Kamaxmedia Karol Maksimczuk